dilluns, 11 d’abril del 2011

La proposta funcionalista de Malinowski

Malinowski explica la decepció que suposa per ell que els crítics i els lectors del seu llibre es meravellessin de les característiques exòtiques dels trobriandesos i passessin per alt el significat real d’allò escrit: mostrar els principis bàsics del mètode funcionalista.

L’autor defensa que sigui quin sigui el punt de partida de l’observació (ell parteix de la vida sexual) l’objectiu final és poder definir una cultura dins del seu marc institucional, entrellaçant tòpics que conformen una unitat orgànica indestructible.

Malinowski presenta les bases de l’Escola Funcionalista i del Mètode Etnogràfic dient que cal trencar amb els prejudicis des d’on partien escoles anteriors com els evolucionistes o difusionistes. Reclama menys especulacions i més mètode científic precís. Per poder conèixer, diu, cal estar immers, amarat de l’objecte d’estudi, ficat dins de la comunitat indígena. Per això defensa un mètode d’investigació directa organitzat, amb un sòlid mètode empíric que la recolzi.

L’important és tenir un guió d’actuació i seguiment, cal desprendre’s de tot per entendre-ho tot. L’antropologia no pot anar a buscar amb una taula per omplir, l’antropologia troba. Per això cal eliminar idees preconcebudes. Posa l’exemple dels rituals de pas presentats per Van Gennep, i en diu que, tot i ser una gran contribució a la disciplina, al camp no són més que etiquetes classificatòries que limiten l’horitzó de possibilitats. Per això defensa que cal conèixer la llengua i estar disposat a viure totalment com un indígena.

La cultura és un tot integrat, funcional i coherent. Per això cada element només pot estudiar-es en la seva relació amb els altres. El tot és més que la suma de les parts. Per exemplificar-ho parla del sexe, la nutrició i l’organització econòmica. Per tant, el que cal és estudiar com les intitucions s’organitzen per satisfer les neccessitats de les persones. Aquestes necessitats poden ser de tipus instrumental o cultural.

Repassa el significat i caràcter funcional del mite i, posant com a exemple el mite d’incest a les Trobriand, dóna a entendre que l’”aspecte antiquari” de les cultures són vius i en total relació al context tant a les societats anomenades primitives, com en la nostra. 
------------
A partir del text: Malinowski, B. “Prólogo” a la tercera edición de La vida sexual de los salvajes del Noroeste de Melanesia, Madrid: Morata, 1975: 25-43

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada