dimecres, 29 de setembre del 2010

Argonautes del Pacífic Occidental - Malinowski - 1922. Resum.

El text és el primer capítol d’Els Argonautes del Pacífic Occidental on Malinowski explica la importància de la xarxa comercial de la kula, per als habitans de Melanèsia.

Abans de començar a explicar què és la kula, Malinowski dedica un capítol sencer dels seus Argonautes, a fer una explicació detallada del procés metodològic que ha fet servir per recollir les dades i així poder presentar-se davant del lector de manera oberta, científica, precisa i sincera. L’autor vol descriure el seu mètode a partir del seu relat, a partir del moment en què va arribar tot sol en una platja de Nova Guinea i va haver de fer grans esforços per poder-se posar en contacte amb els indígenes. Quan entra al poblat per primer cop, de seguida ja vol entaular conversa i preguntar conceptes tècnics, però s’adona de la seva gran mancança: el desconeixement de la llengua indígena. Per tant es dedica a buscar dades quantitatives, tot i que en aquell moment li sembli absurda i una pèrduda de temps aquest tipus de recollida de dades.

Malinowski diu que hi ha tres principis metodològics: conèixer el caràcter científic de l’antropologia, viure amb els indígenes i utilitzar una sèrie de passos per recollir i sintetitzar dades.

És molt important viure enmig dels indígenes per, com diu l’autor, començar a formar part de l’ambient i a estar personalment interessat per el que passa. Al cap d’un temps, els indígenes ja no paren atenció a l’etnògraf, que passa a ser un element més del lloc, i per tant actuen amb normalitat sense alterar-se per la presència de l’observador.  De totes formes, és difícil de copsar el tarannà dels indígenes, per això sovint es cometen errors, es fan preguntes fora de context, etc. Pel que fa al tercer principi metodològic, el de ser conscient dels resultats científics de la recerca, l’autor vol deixar clar que no es tracta de tenir prejudicis sinó d’estar al dia dels avanços, de sevir-se de les experiències dels altres per fer front als possibles problemes amb què es pugui trobar.

Al contrari del que s’havia cregut sempre, els indígenes no són uns salvatges sinó que també tenen lleis i ordre social i personal. I tot i que pugui ser cert que no són conscients dels codis tribals que segueixen, no vol dir que hagin de ser tractats com a infants. Tenen uns sistemes molt clars que cal organitzar en taules i gràfics. Diu Malinowski que perquè es creguin un etnògraf, ha d’ordenar-ho tot, catalogar-ho tot per oferir una visió general a partir de dades estadístiques d ela cultura que pretén desciure. Per això, a tall d’exemple, l’autor descriu cronològicament i sintètica els esdeveniments que va presenciar en relació amb la kula.

Però establir regles i patrons és una mica artificial, si bé és cert que hi ha tendències culturals, res és rígid en una societat. No es pot passar res per alt, no es pot apartar cap tema, tant la vida íntima com es sistemes d’organització són importants. La capacitat de l’observador és bàsica per no deixar-se res. I la millor manera de fer-ho és utilitzant un diari etnogràfic. Així l’investigador pot contrastar dades i observacions, això sí, sense oblidar de participar i prendre part en la vida dels indígenes.

Finalment també cal plasmar l’esperit dels indígenes: les opinions, concepcions i percepcions sobre allò que fan. Allò que senten com a membres d’una determinada societat. I transmetre-ho, com diu l’autor, en un corpus inscriptionum, un conjunt de pensaments i opinions indígenes. O sia, adonar-se de la visió que l’indígena té del propi món. Els valors de la cultura, les institucions, aspiracions, com l’afecta el que l’envolta, etc. I coneixent els desitjos que impulsen la vida dels indígenes, potser ens servirà per entendre la pròpia naturalesa d’occident.
------------
Malinowski, Bronislaw. Introducció: objecte, mètode i abast d'aquesta investigació a Els Argonautes del Pacific Occidental I, Barcelona: Edicions 62, 53-78.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada